гитарная музыка 21-го века обсуждение и сбор материала
#1
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 13:19
Вот меня интересует век текущий, 21-й. Что важного и интересного было создано для гитары за прошедшие 9 лет?
Приветствуются ноты, аудио, видео, статьи на тему и т.п.
Направления тоже разные, от стилизаций под старину до всякого постмодерна или чего там еще новенькое творится.
#2
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 15:58
#3
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 16:04
Pal (Nov 16 2009, 20:58) писал:
А нот для гитары соло есть что нибудь из него? Хотелось бы ознакомиться.
#4
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 16:47
#5
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 17:18
Одиссей (Nov 16 2009, 21:47) писал:
Про сонату Хосе вроде всем известно и играют вовсю, а что именно из Тансмана?
#6
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 17:29
Поясню. У нас в Белоруссии премьера Сонаты была буквально несколько лет назад. Так же как и Пасскалия Тансмана прозвучала только в исполнении Илларионова году в 2003-2004. Вя информация доходит ОЧЕНЬ медленно.
#7
Отправлено 16 Ноябрь 2009 - 17:32
Одиссей (Nov 16 2009, 22:29) писал:
Поясню. У нас в Белоруссии премьера Сонаты была буквально несколько лет назад. Так же как и Пасскалия Тансмана прозвучала только в исполнении Илларионова году в 2003-2004. Вя информация доходит ОЧЕНЬ медленно.
Тогда, если оно есть под рукой (у меня где то зарыто в бардаке компутерном на четырех хардах), то ноты и записи в студию можно
#10
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 07:42
#11
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 08:18
#12
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 09:44
Одиссей (Nov 16 2009, 19:29) писал:
Поясню. У нас в Белоруссии премьера Сонаты была буквально несколько лет назад. Так же как и Пасскалия Тансмана прозвучала только в исполнении Илларионова году в 2003-2004. Вя информация доходит ОЧЕНЬ медленно.
Если уж речь зашла об изданиях Джилардино, то специально для жителей Итаки: http://www.4shared.com/file/153758932/6035.../Gilardino.html
Здесь много из недавно открытого архива Сеговии (издания 2002 - 2006 годов).
#13
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 11:12
Одиссей (Nov 17 2009, 12:42) писал:
Тут все дело в том, что я заинтересовался сам этой темой вот буквально на днях.
До этого меня особо не интересовала музыка, созданная позднее периода барокко. То есть в данном отношении стерилен практически. Если чего раскопаю, то поделюсь обязательно.
Pal (Nov 17 2009, 13:18) писал:
Ага, тут все понятно, вопрос снят. Буду списываться и искать.
#14
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 11:23
http://www.free-scores.com/free-sheet-musi...mp3&niveau=
Параметры поиска (состав инструментов, стиль) можно менять, тогда можно найти современного поболее, там не всегда точно все раскидано по классификации.
Лучше всего наверное так:
http://www.free-scores.com/free-sheet-musi...mp3&niveau=
Оффтоп: Наткнулся там на переложение фантазии Моцарта любопытное.
#15
Отправлено 17 Ноябрь 2009 - 15:55
До этого меня особо не интересовала музыка, созданная позднее периода барокко. То есть в данном отношении стерилен практически".
Так может пойдем хронологически: от барокко через роккоко, к классицистам и так далее?)))))
#16
Отправлено 21 Май 2015 - 16:03
Там чего-то есть всякого. Ноты, табы,видео. Я поглядел одну штуку, мне не понравилось. Но я, хвала Создателю, вовсе и далеко не эталон
#17
Отправлено 21 Май 2015 - 18:04
для гитары и электроники
Главная особенность - перестройка гитары в процессе исполнения, причем перестройка микротональная.
Здесь можно послушать фрагменты:
The Passion after Zad Moultaka
by Pablo Márquez / Translated by John Tyler Tuttle
Approaching a masterpiece always signifies plunging into multiple levels of reading, for not one exists – at least to my knowledge – that does not call for a widened perception as well as thorough thinking about its various implications, be they historical or instrumental.
Such is the case with Zad Moultaka’s Calvario, for guitar and electronics. In this work, meant to be a musical embodiment of the 14 Stations of the Cross, a sort of Passion for solo instrument – the only one of its kind in the history of music –, there is a great density of symbolic and musical contents. These oblige the performer to draw from the innermost depths of his being to be able to take on the work and express its wide range of emotions, going from the most unbearable violence to desolation and – perhaps – hope.
As a guitarist, I was confronted with real challenges in adjusting my technique to the needs of the score. The incredible number of instrumental masterstrokes will surely make this piece – and I’m convinced of this – a milestone in the history of guitar writing.
The scene is set straightaway, between the dramatic opening chords – 14 chords, like the Stations of the Cross (thus the first Station already embraces and anticipates all the others, like ineluctable Fate) – and the notes repeated obsessively by the right hand, which goes so far as to even play alongside where the left hand is holding the chords, thereby reducing to its absolute minimum the length of the vibrating string. The final effect is the production of a strangling that corresponds perfectly to the emotional atmosphere of the musical discourse.
Between this original instrumental gesture and the end of the piece – where the musician must progressively de-tune the guitar, leaving it without any known reference point –, there are a myriad of novelties in the writing: lateral Bartók pizzicati of the sixth string that make the neighbouring string ‘zing’; notes of which the pitch is determined by the right hand, not by the left; a very great variety of tapping – notes produced by striking the fingerboard with both hands –, often with independent dynamics for each hand; pizzicati without definite pitch, produced by the right hand alone; the whistling of rubbed strings; the use of breath and the voice; and this final gesture of crossed hands at the moment of the Crucifixion. All these processes make the work prodigious without, for all that, turning it into a catalogue of effects since every gesture corresponds in depth to an imperious musical necessity. And even more prodigious is the fact that Zad Moultaka knew nothing about the guitar until he decided to write for it and discovered its secrets by himself.
But if there is one aspect of Calvario that makes the work unique, it is indeed the de-tuning of the instrument. This instrumental process has been practiced by many composers – some with a set scordatura, others who call for changing the tuning of the instrument as the piece itself progresses –, but no one dared go as far as Zad Moultaka who, beyond the use of both techniques at the same time, set up the principle as the work’s founding gesture. He associated it with Christ’s three falls and then at the gripping end with the Entombment. No one has gone so far, first by the very fact that by de-tuning the guitar, Zad Moultaka again finds the quartertones of Arab music and the ūd, two instruments in one, a synthesis of East and West. Next, because, at the end of the work, the 14th Station, it is the whole guitar that collapses towards a chord of sombre beauty, more than a fifth lower than its customary range! This sequence requires absolute control of the modification of the tuning; otherwise, the piece would be ruined by a chaotic descent – into hell, most likely! And it is this unique ending that, if successful, retrospectively gives meaning to the work, just as, in the Christian symbolic system, the Resurrection gives the Passion its full meaning.